به آسان ماشین خوش آمدید
دوروگشتاوری که از جعبه دنده اصلی یا جعبه
کمک خارج شدهوارد قسمت دیگری از سیستم انتقال قدرت به نام دیفرانسیل می گردد.
دوروگشتاوری که از جعبه دنده اصلی یا جعبه کمک خارج شدهوارد
قسمت دیگری از سیستم انتقال قدرت به نام دیفرانسیل می گردد.این مرحله در اتومبیل
آخرین مرحله انتقال قدرت به حساب می آید ولی در تراکتورکاهنده نهایی آخرین مرحله ی
انتقال قدرت می باشد.در دیفرانسیل که مورد بحث ما می باشد،تبدیل هایی انجام می شود
که دراین گفتار به شرح آن می پردازیم.
موتوری را در نظر بگیرید حرکت دورانی
این موتورباید به چرخها که مقصد نهایی آن است انتقال داده شود تا منجر به حرکت
تراکتور گردد.حرکت موتور مذکور با عبوراز مسیر های مختلف به مرحله ای می رسد که
باید به چرخهای چپ وراست تقسیم شود یعنی درواقع بایدحرکت به اندازه90درجه تغییر
مسیر دهد تا به چرخها منتقل شود.حال اگر بوسیله یک پینیون حرکت دورانی را به یک
کرانویل انتقال داده شودوکرانویل به نوبه خود دو چرخ دنده جانبی را در طرفین خود
به حرکت در آورد می توان مسیر حرکت را به اندازه90درجه تغییر داد، این سیستم که
تقسیم حرکت را انجام می دهد می توان یک دیفرانسیل نامید.اگر حرکت تراکتور منوط به
حرکت مستقیم باشد ، می توان گفت این دیفرانسیل کامل است اما تراکتور وسیله ای است
که دائماً در حال تغییر جهت است در این تغییرجهت ها باید دیفرانسیل هماهنگی لازم
را بین چرخهای تراکتور به وجود آورد.برای تامین این هماهنگی باید به دیفرانسیلی که
در بالا ذکر شد چهار عدد هرزگرد اضافه شود.هرزگردها در دور زدن تراکتورباعث می
شوندکه ازطریق کاهش وافزایش تعداد دور چرخها نسبت به یکدیگر هماهنگی لازم برای دور
زدن بین چرخها به وجود آورند موتور دیزل: (موتور اغلب تراکتورها از نوع دیزلی است.) موتورهای دیزل نسبت به موتورهای بنزینی قدرت بیشتری دارند و نیروی مورد نیاز برای کار با تراکتور را تامین می کنند. به طور ساده در موتور های دیزل ابتدا با استارت زدن و پایین
آمدن پیستون در حالی که سو پاپ هوا باز است هوای صافی شده از مجرای ورود
(در انیمیشن Air intake) وارد محفظه ی پیستون می گردد در مرحله ی بعد سوپاپ
هوا بسته میشود و هوا در محفظه ی پیستون حبس می گردد و پیستون دوباره به
بالا می آید توسط نیروی چرخ لنگر( چرخ لنگر صفحه ای نسبتا سنگین که به میل
لنگ وصل است و سرعت دوران آن برابر سرعت دوران میل لنگ است و با زیاد شدن
تعداد سیلندر اندازه ی آ ن کوچکتر می شود.) دراین زمان حجم هوا 16تا 22
برابر کوچکتر شده و در این حالت سوخت تحت فشار(گازوئیل) توسط پمپ انژکتور به انژکتور سوخت پاش رسیده و به دلیل عبور از مجاری بسیار تنگ
سوخت پاش به صورت پودر وارد محفظه ی پیستون مشود و با هوای داغ منفجر
میشود و موجب پایین رفتن پیستون وطی آن میل لنگ چرخیده و توان دورانی ایجاد
می گردد وپس از آن دوباره پیستون بالا می آید در حالی که سوپاپ دود باز
است دود حاصله از اگزوز(در شکل (exhaust خارج میشود واین مراحل با سرعت
تکرار میشود. {در نمودار دایره ای انیمیشن زیر چهار مرحله کار موتور 1-مکش
قطاع آبی کمرنگ 2-تراکم قطاع آبی پررنگ 3- احتراق و انبساط قطاع
قرمز 4- تخلیه ی دود قطاع خاکستری نشان داده شده است.) lمنبع:http://iranmechanization.blogfa.com/8705.aspx
موتور دیزل
، ساعت

