به آسان ماشین خوش آمدید
موتور دیزل: (موتور اغلب تراکتورها از نوع دیزلی است.) موتورهای دیزل نسبت به موتورهای بنزینی قدرت بیشتری دارند و نیروی مورد نیاز برای کار با تراکتور را تامین می کنند. به طور ساده در موتور های دیزل ابتدا با استارت زدن و پایین
آمدن پیستون در حالی که سو پاپ هوا باز است هوای صافی شده از مجرای ورود
(در انیمیشن Air intake) وارد محفظه ی پیستون می گردد در مرحله ی بعد سوپاپ
هوا بسته میشود و هوا در محفظه ی پیستون حبس می گردد و پیستون دوباره به
بالا می آید توسط نیروی چرخ لنگر( چرخ لنگر صفحه ای نسبتا سنگین که به میل
لنگ وصل است و سرعت دوران آن برابر سرعت دوران میل لنگ است و با زیاد شدن
تعداد سیلندر اندازه ی آ ن کوچکتر می شود.) دراین زمان حجم هوا 16تا 22
برابر کوچکتر شده و در این حالت سوخت تحت فشار(گازوئیل) توسط پمپ انژکتور به انژکتور سوخت پاش رسیده و به دلیل عبور از مجاری بسیار تنگ
سوخت پاش به صورت پودر وارد محفظه ی پیستون مشود و با هوای داغ منفجر
میشود و موجب پایین رفتن پیستون وطی آن میل لنگ چرخیده و توان دورانی ایجاد
می گردد وپس از آن دوباره پیستون بالا می آید در حالی که سوپاپ دود باز
است دود حاصله از اگزوز(در شکل (exhaust خارج میشود واین مراحل با سرعت
تکرار میشود. {در نمودار دایره ای انیمیشن زیر چهار مرحله کار موتور 1-مکش
قطاع آبی کمرنگ 2-تراکم قطاع آبی پررنگ 3- احتراق و انبساط قطاع
قرمز 4- تخلیه ی دود قطاع خاکستری نشان داده شده است.) lمنبع:http://iranmechanization.blogfa.com/8705.aspxموتور دیزل
، ساعت
